Yritystä kasvattamassa

Aitoja tarinoita nuorilta yrittäjiltä

Löydä markkina intohimollesi
Yrittäjyydessä hieno ja toisaalta haastava puoli on se, että oman osaamisen tulee olla sama kuin intohimo, ja sen tulee vielä löytää asiakaskunta eli markkina. Kun tämä yhtälö toteutuu, yrittäjyys on kulminoitunut ihannetilaan. 

Lue

Mikä on sinun ydinarvosi?
Ihmissuhteet heijastuvat suoraan yrityksen päivittäiseen toimintaan. Vaikka kuinka haluaisi keskittyä töissä pelkästään töihin ja kotona ainoastaan perheeseen, näitä kahta asiaa ei voi täysin erotella toisistaan.

Lue

Opettele sanomaan ei
Nyt sitä oltiin ehta yrittäjä, mutta hirveän hypen nostattaminen ei todellakaan tuntunut luontevalta. Olisi pitänyt niittää nimeä ja kartuttaa asiakaskuntaa. Kertoa kaikille, että tältä se tuore yrittäjä näyttää. Vaan eipä sellainen sopinut luonteeseen.

Lue

Yrittäjän työkalupakki
Siirry lukemaan hyödyllisiä linkkejä yrittäjille

Yrityksen perustamisen vaiheet
Yrityksen perustaminen on hieno vaihe uuden yrittäjän elämässä. Ennen yrityksen perustamista on kuitenkin hyvä tutustua muutamaan aiheeseen ja valita oikea yritysmuoto.

Verokampus
Verotus ei aina ole kovin yksinkertaista, ja se saattaa aiheuttaa hämmennystä. Verokampuksella käsitellään käytännönläheisesti ja mielenkiintoisesti veroasioita.

Liiketoimintasuunnitelma
Yritystoiminnan suunnittelu kannattaa aloittaa työstämällä liiketoimintasuunnitelmaa ja hahmottamalla yrityksen kuluja ja kannattavuutta erilaisilla laskelmilla.

Yrittäjän vakuutukset
Yrittäjänä sinun on huolehdittava yrityksesi ja mahdollisten työntekijöiden lisäksi ennen kaikkea myös itsestäsi. Muista, että olet itse yrityksesi tärkein voimavara.

Mitä yrittäjän tulee huomioida?
Lue blogista

Riskit ja kokeileminen
Yrittäjänä täytyy ottaa riskejä. Ensimmäinen ja usein hyvin suurelta tuntuva riski on yrityksen ”virallistaminen”. Meistä suomalaisista on sanottu meidän olevan kehittäjiä, jotka eivät tuo ideoitaan esille. Tuotteen on oltava viimeisen päälle ennen kuin siitä hiiskutaan pihaustakaan.

Mittarit ja mittaaminen
Yritystä ei voi johtaa kasvattaa silmät sidottuina. Yrittäjän pitää osata arvioida liiketoiminnan kehitystä myös lukujen pohjalta. Päivittämsien tekemisen tueksi on hyvä tehdä erilaisia mittareita, jotka kertovat yrittäjälle tarkasti sen, mihin suuntaan yritys on menossa.

 

Asiakaspalvelu ja palautteet
Yrittäjänä sinulla on asiakkaita ja olet jatkuvasti yrityksen kasvoina – eli asiakaspalvelijana. Pikkuhiljaa sinut aletaan mahdollisesti tunnistaa myös työn ulkopuolella, kaupassa, koulussa ja kadulla. On hyvä muistaa, että asiakkaiden näkökulmasta olet yrittäjä myös vapaalla ollessasi ja huono käytös voi koitua kohtaloksi.

Kysynnän ja tarjonnan laki
Liiketoimintaa kasvattaessa on tärkeä tiedostaa ja tunnistaa markkinoiden muutoksia. Onko asiakkaat valmiita maksamaan tuotteistasi tai löytyykö samalta markkinalta mahdollisesti kilpailijoita joiden toiminta on liian samanlaista sinun yrityksesi kanssa?

Yritys elää myynnistä
Myynti on osa jokaisen yrityksen arkipäivää. Yritys saa tulonsa myynnistä. Myyntiä ei siis saa unohtaa, vaan se pitäisi olla kaiken tekemisen keskiössä.

Markkinointi
Markkinointi tavoittaa ja innostaa yrityksesi asaikkaita tulemaan lähemmäs yritystäsi. Myyntiä ei synny jos kukaan ei tiedä yrityksesi olemassaolosta.