Myynti on yrityksen tärkeimpiä tehtäviä

Moni yrittäjä saattaa unohtaa myynnin merkityksen ja tärkeyden. Yrityksen tehtävä on tuottaa liikevaihtoa ja sitä kautta voittoa, eli tulosta. Yrittäjän on tärkeä muistaa se, ettei mikään tuote tai palvelu mene itsestään kaupaksi. Sitä täytyy myydä.

Myynti ja markkinointi kulkevat monesti käsi kädessä. Markkinoinnin tehtävä on monesti tehostaa myyntiä, eli auttaa asiakasta löytämään myyjän luokse. Myynnin ja myyjän tehtävä on puolestaan auttaa ja palvella ja kannustaa asiakasta, jotta ostaminen olisi mahdollisimman helppoa ja mukavaa.

Ajattele myynnillisesti

Yrittäjän kannalta ehkä yksi tärkeimmistä tehtävistä on oppia ajattelemaan myynnillisesti. Yrittäjän täytyy tehdä sellaisia valintoja jotka osoittautuvat tuottaviksi ja kannattavaksi. Yksi näkökulma myynnillisessä ajattelussa on asettua asiakkaan saappaisiin. Jos itse olisit asiakas, niin miksi ostaisit tuotteen?

Mistä lähtisit tuotetta etsimään ja mitä arvostaisit tuotteesta kaikista eniten. Asiakas ei automaattisesti eksy kauppaasi tai palveluittesi pariin. Sinun pitää olla löydettävissä ja ymmärrettävä esimerkiksi se, että mitä hakusanoja asiakas käyttää etsiessäsi sinun tarjoamia tuotteita tai palveluita. Myynnilliseen ajatukseen kuulu myös se, että konseptoit tuotteen mahdollisimman helpoksi ostaa. Tuotteen pitää olla houkutteleva ja hinnan pitää olla kohtuullinen.

Perustele ja vakuuta

Myynnin keskeisenä haasteena on se, että myyjään pitää oppia perustelemaan oman tuotteen edut ja hyödyt asiakkaalle mahdollisimman vakuuttavasti. Keskeisenä perusteluna on usein se, että miksi asiakas tarvitsi kyseisen hyödykkeen ja minkä ongelman tai tarpeen se täyttää. Myyjän pitää itse seisoa tuotteensa takana. Asiakas harvoin innostuu tuotteesta, jos et itse ole siitä innoissasi. Myyjän pitää olla myös valmis vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin ja hyväksyä myös se, ettei jokainen mahdollinen asiakas aina välttämättä päädy tekemään kauppoja kanssasi.

Myyntiä voi edistää esimerkiksi seuraavissa kanavissa

  • Kivijalkamyymälä
  • Postimyynti
  • Verkkokauppa
  • Sosiaalinen media
  • Puhelin
  • Kumppanuudet (esim. Shop in shop)
  • Markkinat tai tapahtumat
  • Myyntitapaamiset

Vinkkejä myynnin kehittämiseen

N

Referenssit

Kerää asiakkailta positiivista palautetta ja erilaisia käyttökokemuksia. Uuden asiakkaan on helpompi ostaa tuotteesi, kun hän näkee että muut ovat olleet tyytyväisiä.
w

Aktiivisuus

Ole aktiivinen. Kohtaa rohkeasti eri asiakkaita. Muista että kaikki asiakkaat eivät löydy samasta paikasta. Myyntikanavat on tärkeä kohdistaa, mutta niiden monipuolisuus voi tuoda yritykseesi lisää kauppaa.

Maine

Hoida ensimmäiset asiakassuhteet huolellisesti. Tällöin asiakas tulee helpommin tyytyväiseksi ja tulee luoksesi mahdollisesti myös uudelleen. Tyytyväinen asiakas myös monesti suosittelee sinua myös muille.
Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Asiakaspalvelu ja palautteet
Yrittäjänä sinulla on asiakkaita ja olet jatkuvasti yrityksen kasvoina – eli asiakaspalvelijana. Pikkuhiljaa sinut aletaan mahdollisesti tunnistaa myös työn ulkopuolella, kaupassa, koulussa ja kadulla. On hyvä muistaa, että asiakkaiden näkökulmasta olet yrittäjä myös vapaalla ollessasi ja huono käytös voi koitua kohtaloksi.
Kysynnän ja tarjonnan laki
Liiketoimintaa kasvattaessa on tärkeä tiedostaa ja tunnistaa markkinoiden muutoksia. Onko asiakkaat valmiita maksamaan tuotteistasi tai löytyykö samalta markkinalta mahdollisesti kilpailijoita joiden toiminta on liian samanlaista sinun yrityksesi kanssa?