MARLENE RISKUMÄKI: ”OPETTELE SANOMAAN EI”

Sitä kuulee puhuttavan, että yritys ei voi olla harrastus.

Mutta huntista vetoa, että yritys voi olla työksi eskaloitunut harrastus.

Marlene Riskumäki harrasti kynsien laittamista. Yläasteella hän lakkasi ja koristeli kynsiä omaksi ilokseen. Innostusta lietsoi kynsiteknikkona toimiva täti, joka opetti Riskumäelle rakennekynsien taiteilun.

Tekemisen viehätys imaisi mennessään. Harrastus eteni harrasteyritykseksi ja myöhemmin kokopäiväiseksi yrittäjyydeksi. Viime vuosina toiminta on laajentunut kynsien lisäksi muihinkin kauneushoitoihin.

Näppärästi muutamaan lauseeseen paketoitu yrittäjätarina kuulostaa epäilyttävän helpolta. Todellisuudessa yrittäjyyteen kasvaminen on ollut vuosien maraton.

TÖITÄ, KIITOS

Kun Marlene Riskumäki siirtyi lukioon, hän oli läpeensä kyllästynyt siihen, että työn saaminen oli niin vaikeaa. Eihän lukiolaista palkattu, varsinkaan ilman työkokemusta.

Riskumäki oli aiemmin käynyt 4H-liiton järjestämän lastenhoitokurssin kuultuaan järjestön toiminnasta eräällä yläasteen oppitunnilla. Kurssilla oli kannustettu tunnistamaan omia vahvuuksia sekä kerrottu 4H-yritystoiminnasta.

Ajatus omasta yrityksestä oli jäänyt pyörimään mieleen. Turhauduttuaan tuloksettomaan työnhakuun, Riskumäki päätti perustaa harrasteyrityksen.

4H-yritystoiminnan tarkoituksena on tarjota nuorille mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä sivutoimisesti. Aloittaminen oli turvallista, sillä lähtökuopat oli pedattu valmiiksi ja apua oli aina tarjolla. Riskumäki teki kynsiä pienimuotoisesti koko lukioajan, joten tilaa jäi hyvin myös muulle elämälle.

Lukion jälkeen Riskumäen polku vei yksityiseen kosmetologikouluun, joka oli hänelle alun perin idea viettää välivuosi mielekkäästi. Hänen suunnitelmissaan oli lähteä yliopistoon lukemaan venäjää tai kemiaa, kunhan kosmetologin paperit olisivat hyppysissä. Mutta mitä enemmän hän koulussa oppi, sitä enemmän hän innostui. Kauneusala vei niin mukanaan, että Riskumäki päätti jäädä sille tielle. Ajatus toiminimestä alkoi tuntua luonnolliselta jatkumolta opinnoille ja 4H-yritykselle.

Harrasteyritys oli hionut yrittäjyyden kynnyksen erittäin matalaksi. Valmistuttuaan Riskumäki siirtyi kokopäiväiseksi yrittäjäksi.

HARKITTUA MAINONTAA

Jännitti. Itsestään ei uskaltanut tehdä isoa numeroa. Olisi pitänyt, mutta kun ei vain rohjennut.

Nyt sitä oltiin ehta yrittäjä, mutta hirveän hypen nostattaminen ei todellakaan tuntunut luontevalta. Olisi pitänyt niittää nimeä ja kartuttaa asiakaskuntaa. Kertoa kaikille, että tältä se tuore yrittäjä näyttää. Vaan eipä sellainen sopinut luonteeseen.

Yrittäjyys alkoi pehmeästi. 4H-ajoilta kertyneet asiakkaat antoivat sulavan laskun uuteen elämänvaiheeseen. Pikkuhiljaa myös uusia asiakkaita alkoi tulla vuokratuolin kautta. Riskumäki oli vuokralaisena toisessa kauneushoitolassa, ja hän sai osakseen siivun paikanpäälle tulleiden asiakkaiden ajanvarauksista.

Vaikka Riskumäki toimii toisen hoitolan tiloissa, hän on kuitenkin aivan itsenäinen yrittäjä, joka hankkii itse asiakkaansa oman kauneusstudionsa, MA Beautyn, nimellä.

Toiminnan lähdettyä pyörimään Marlene Riskumäen nimi siirtyi kaupparekisteriin.

Looginen seuraus oli toistuvasti soiva puhelin, ja langan toisella puolella innokkaasti esittäytyvät puhelinmyyjät. Kaupustelu koski muun muassa lehtien mainontatilaa. Vasta-alkaneena yrittäjänä Riskumäki ei ollut ehtinyt paneutua mainonnan suunnitteluun, ja puhelinmyyjien tarjoukset vaikuttivat sulavalta keinolta lähteä hakemaan näkyvyyttä.

Jälkiviisaana Riskumäki olisi suunnitellut mainonnan paremmin ennen eurojen pistämistä mihinkään mediaan. Lehtimainokset koituivat tappiollisiksi, sillä kohderyhmä oli väärä.

Mainontaa suunnitellessa täytyy ensin miettiä, mikä kanava palvelee oman yrityksen tarpeita parhaiten, ja ladata vasta huolellisen puntaroinnin jälkeen rahapanokset parhaaseen vaihtoehtoon.

Riskumäelle tehokkain keino on sosiaalinen media. Näyttösäteilyn välityksellä verkkokalvoihin imeytyvät mainokset tavoittavat hänen potentiaalisimmat asiakkaansa. Ymmärrettyään tehokkaan mainonnan tärkeyden, Riskumäki sanoi hyvästit lehti-ilmoituksille ja keskittyi kehittämään yrityksensä some-markkinointia.

Nykyiseen strategiaan kuuluu tulevan vuoden mainonnan suunnittelu valmiiksi ennen vuodenvaihdetta. Vuosisuunnitelma tekee esimerkiksi vilkkaat sesonkiajat sujuvammiksi, kun markkinointia ei tarvitse stressata hektisellä aikataululla.

NIIN OPPII KUIN OPETTAA

Almanakan kontrollointi on monen yrittäjän riippakivi, koska tekemistä olisi niin loputtomasti.

Opiskeluaikoina Riskumäen kalenteri saattoi näyttää varattua monta viikkoa putkeen. Hän teki töitä sekä koulun hoitolalla että oman yrityksensä kimpussa. Ei yhtään vapaapäivää, ei yhtään hetkeä irtautua kaikesta.

Työtunnit vierivät eteenpäin kuin auto ilman jarruja. Riskumäki ei osannut kieltäytyä töistä, ja tuloksena päälle iski sinnikäs väsymys. Oli opeteltava kiskomaan käsijarrua, opittava sanomaan ei.

Itselleen oli vaikea myöntää, että olisi muka mennyt liian lujaa. Väsymyksen vyyhtiä lähdettiin setvimään yhdessä opinto-ohjaajan ja terveydenhoitajan kanssa. Puhuminen auttoi, mutta jotakin konkreettista oli myös tehtävä.

Piti sanoa ei. Tehtävä töitä vähemmän. Levättävä ja palautua yhä enemmän.

Oli otettava takaisin se hyvinvointi, jonka venyvät työpäivät olivat varastaneet. Töistä kieltäytyminen oli Riskumäelle suuri harppaus. Häntä epäilytti, että tulisi samalla karkottaneeksi asiakkaansa.

Huolet osoittautuivat turhiksi, sillä asiakkaat ymmärsivät tilanteen.

Samalla Riskumäki itse ymmärsi, että asiakkaat oppivat siihen, mihin heidät opettaa. Jos yrittäjä vastaa puhelimeen mihin kellonaikaan tahansa, asiakkaat tottuvat siihen. Jos töitä taipuu tekemään vielä iltamyöhään, huomaa pian olevansa kierteessä, jota on vaikea lähteä katkomaan.

Väsymysjaksonsa jälkeen Riskumäki on vetänyt tarkat rajat työajoilleen. Välillä tulee yksittäisiä pitkiä päiviä, mutta ne eivät enää jää päälle.

Nykyään Riskumäki ehtii myös syödä työpäivänsä aikana. Hän on merkinnyt kalenteriinsa ruokatauot ja pitää huolen siitä, että ne tulee myös pidettyä. Aikaisemmin näin ei ollut, sillä yrittäjä ajatteli ehtivänsä syödä aina jossakin raossa. Välillä tuli päiviä, kun ei ehtinyt.

Nyt Riskumäen allakassa työt ja vapaa-aika tasapainottelevat sulassa sovussa. Aamupäivät kuluvat usein jatko-opintojen parissa tai salilla, ja töihin yrittäjä suuntaa vasta päivällä.

Iltaisin työpuhelin saattaa kulkeutua käteen vielä juuri ennen nukkumaanmenoa. Meilien tarkistaminen ei rasita Riskumäkeä sinänsä, mutta alitajunnassa tykyttävät työkuviot täytyisi jollakin tavalla pystyä irrottamaan muusta elämästä. Parhaiten se onnistuu lomalla, kun työpuhelimen saa tietoisesti unohtaa pöytälaatikkoon.

TYÖNANTAJANA ASIAKAS

Fraasi ”yrittäjä on itsensä pomo” elää sitkeästi – ja toki oikeutetusti. Niin totta kuin lause onkin, yrittäjän ei pidä unohtaa, että lopullinen työnantaja on kuitenkin aina asiakas.

Yrittäjä ei voi painaa eteenpäin ajatellen, että hänen työnsä on vain hänen oma juttunsa. Kaikki työ tulee tehdä asiakaslähtöisesti, koska kaikki työ tehdään loppupeleissä asiakkaita varten.

Riskumäelle tärkeintä on pitää asiakas tyytyväisenä. Totta kai mukaan mahtuu myös tapauksia, joissa henkilökemiat eivät kohtaa, tai tilanteita, joissa asiakkaan kulmat kurtistuvat lopputuloksen nähdessään. Karu tosiasia on, että aina ei voi onnistua. Riskumäki yrittää kuitenkin reklamaatiotapauksissa kaikkensa, jotta asiakas olisi lopulta tyytyväinen saamaansa palveluun.

Hän haluaa tehdä parhaansa, ja hän haluaa näyttää sen myös ulospäin. Riskumäen suoraselkäinen työmoraali paistaa asiakkaille asti ja näkyy myös yrityksen tulosluvuissa.

Toisinaan Riskumäki arkailee sanoa ääneen, että kyllä hänellä riittää asiakkaita. Entä, jos huomenna ketään ei tulisikaan? Ajatus on pelottava, vaikka yrittäjällä onkin luottavainen olo tulevaisuuden suhteen.

Hänen tavoitteenaan on avata joku päivä kauneushoitola, joka toimii omissa tiloissa.

Perustaessaan 4H-yrityksen vuosia sitten, Riskumäki ei tiennyt tulisiko koskaan elättämään yrityksellä itseään. Nyt hänen olisi vaikea edes kuvitella tekevänsä muille töitä, koska yrittäjäidentiteetti elää hänessä niin vahvasti.

Hän on kasvanut yrittäjyyteen, eikä sitä pois vaihtaisi.

Teksti: Essi Väyrynen

Marlene Riskumäki

Marlene Riskumäki

MA Beauty