Markkinointi

Karkeistettuna markkinoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden tavoitteena on houkutella potentiaalisia asiakkaita ja lisätä myyntiä. Niinpä markkinointia on ja tapahtuu vähän siellä ja täällä, huomaamatta ja toisaalta myös kovin ponnistuksin. Ensimmäisenä markkinoinnista tulee usein mieleen mainonta ja mainonnasta taas televisio, radio, printtijulkaisut ja tienvarsimainokset. Tällä hetkellä törmäämme arjessa myös jatkuvasti valtavaan määrään mainoksia sosiaalisessa mediassa. Markkinointia on kuitenkin monenlaista muutakin ja kun markkinointibudjetista ei löydy rahaa valtavia summia, kekseliäisyydellä voidaan voittaa se, mikä budjetissa hävitään suurille kilpailijoille.

Markkinointia on kaikkialla, ja sitä tapahtuu, vaikket itse tekisi yhtikäs mitään asian eteen. Markkinointia ei siis voi välttää, joten sille on hyvä uhrata ajatuksia – ja lähes aina myös aikaa toimenpiteille ja rahaa toteutukseen. Tärkeintä on kuitenkin tehdä jotain, kokeilla paljon ja oppia kokemuksen mukaan miten asiakkaat käyttäytyvät, mikä toimii ja mikä ei. Kun rahaa on vähän käytettävissä, markkinointi vaatii hieman enemmän kekseliäisyyttä. Markkinointi ei kuitenkaan ole mahdotonta ilman rahaa, täytyy vaan saada aivot näkemään mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Fakta on kuitenkin, ettei Helsingin Sanomien etusivun tai prime timen tv-mainoksen ostaminen ole mahdollista tai järkevää kovinkaan monelle pienelle tai edes keskisuurelle yritykselle. Saatika aloittavalle yrittäjälle.

Mitä se markkinointi sitten voisi olla?

Markkinoinnista ja mainonnasta löytyy valtavasti tietoa ja teorioita, tuoreita ja vanhoja, ja trendit vaihtelevat valtavasti.

Digitaalinen olemassaolo ja läsnäolo

Netti sopii markkinointikanavaksi lähes jokaiselle pienellekin yritykselle. Nettisivujen kustannukset ovat pienet, sosiaalisen median tilit ovat lähtökohtaisesti ilmaisia ja niissä julkaiseminen ei niin ikään maksa myöskään. Toisaalta digitaalisessa ympäristössä pienellä panostuksella voi olla suuretkin vaikutukset. Toisaalta on hyvä muistaa, ettei kaikkea ole välttämättä järkevää tehdä itse. Ulkoistaminen tai avun ostaminen on järkevää mikäli lopputulos on itse tehtynä keskinkertainen tai sen tekemiseen tuhlaantuu huomattava määrä aikaa. Esimerkiksi nettisivujen tekijöitä on tarjolla runsaasti ja eri hintaluokista. Myös esimerkiksi ammattivalokuvaajan ottamilla kuvilla voi saada someprofiiliin ja nettisivuille ammattimaista otetta lisää, vaikka huolehtisikin niistä muutoin itsenäisesti.

Pelkkä olemassaolo – fyysinen tai digitaalinen – ei kuitenkaan riitä tuomaan lisää asiakkaita ja myyntiä, vaan on tehtävä muutakin. Olemassaolon lisäksi digitaalisessa ja fyysisessä ympäristössä tarvitaan läsnäoloa. Somessa läsnäolo voi näyttäytyä esimerkiksi aktiivisuutena postauksina, vastaamisella yksityisviesteihin, kommentoimalla muiden julkaisuja ja ___. Nettisivuilla taas on tärkeää, että ne löytyvät googlaamalla vähintäänkin yrityksen nimeä, mieluiten toki jo palveluiden kautta. Lisäksi nettisivuilta tulee löytyä selkeästi ja helposti aukioloajat, yhteystiedot ja keino tavoittaa yritys – sähköpostiosoite, yhteydenottolomake, puhelinnumero tai vaikkapa linkki sosiaalisen median profiiliin jossa vastaat viesteihin. Yhteydenottokanavat on hyvä valita vastaamaan asiakkaan luonnollista käyttäytymistä ja toiveita – jos kohderyhmänäsi on nuoret, ei heille kannata tarjota pelkästään sähköpostiosoitetta vaan esim. whatsapp tai snapchat-tiliä, jos taas vaikkapa ikääntyneet, ei Facebook-viestit välttämättä ole ensisijainen yhteydenottokanava vaan puhelinnumero lisää yhteydenottojen potentiaalisuutta.

Markkinointikanavat

Markkinointikanavissa vaihtoehtoja on valtavasti, eikä kukaan voi käyttää kaikkia aktiivisesti ja laadukkaasti. Koska markkinointia tehdään potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi, pitää markkinointikanavatkin valita asiakas mielessään. Minkä kanavien parissa asiakas viettää eniten aikaa? Miten asiakas toimii ja mistä etsii tietoa tarvitessaan tuotteitasi? Miten voisit saada asiakkaasi huomion oikeaan aikaan?

Markkinointikanavia on mm.
– Verkkomainonta: Nettisivut, kampanjasivut, sometilit, someryhmät, display, Adwords
– Toimitila: opasteet, valomainokset, kyltit, ikkunateippaukset, näyteikkunat, logot, viirit, markiisit, mainostelineet, A-standit
– Suoramainonta: kirje, esite, flyer, sähköposti, tekstiviesti
– Myynninedistäminen: kilpailut, tarjouskupongit, keräilypassit, kylkiäiset, kombot, pakettitarjoukset, tuote-esittelyt, tuotenäytteet, tyytyväisyystakuu/palautusoikeius, messut ja tapahtumat
– Lehtimainonta, Televisio/Radio, ulkomainonta,

Mainonta lehdessä tai televisiossa maksaa saman verran sinulle kuin valtavalle jättiyritykselle. Niinpä suuret yritykset pystyvät mainostamaan eri volyymilla kuin pienet yritykset. Aloittavana yrittäjänä sinulla on kuitenkin omat vahvuutesi. Keskity ja hyödynnä niitä markkinoidessasi!

Paikallisen yrityksen markkinointiin voi pienellä rahalla (ja vähän suuremmalla vaivalla) luoda sissimarkkinoinniksikin kutsutun kampanjan, verkossa taas voit hyödyntää oman verkostosi voiman, facebook-ryhmät, erilaiset foorumit ja _____. Älä siis pyri matkimaan suuryrityksiä tai edes kilpailemaan mainostilasta heidän kanssaan vaan pyri löytämään kanavat tavoittaa ja kohdata kohderyhmäsi siellä missä he ovat luonnostaan. Markkinointia voi tehdä lähes missä vain ja miten tahansa, ajattelemalla hieman laajemmin, alat näkemään mahdollisuuksia kaikkialla. Muista kuitenkin kunnioittaa ihmisten yksityisyyttä ja noudattaa hyviä tapoja – ne ovat lopulta tärkein käyntikorttisi!

Varmista löydettävyys

Ensimmäisinä markkinoinnin toimenpiteinä on suositeltavaa varmistaa löydettävyys. Tämä on myös hyvä pitää mielessä jokaisen kampanjan ja toimenpiteen kohdalla. Aukioloajat ja yhteystiedot pitää löytyä netistä helposti ja jokaisesta markkinointiviestistä. Ilman niitä asiakas ei tiedä mistä voi ostaa ja turhautuu.

Kuinka rakennat hyvän markkinointikampanjan?

  1. Valitse kampanjan kohderyhmä – keitä kampanja tavoittaa? (Tee mieluummin kaksi eri kampanjaa, jos kohderyhmäsi on lähellä ”kaikki suomalaiset 18-64 -vuotiaat” – voit vielä jakaa tuon)
  2. Valitse kanavat – missä tavoitat kohderyhmän?
  3. Päätä aikataulu – Paljonko tarvitset aikaa valmisteluun, milloin kampanja on paras toteuttaa?
  4. Luo sisältö – tuo esille miten kohderyhmäsi hyötyy yrityksesi tuotteesta/palvelusta.
  5. Muista Call to Action – eli toimintakehotus. Mitä haluat, että asiakas tekee nähdessään mainoksesi tai vaikkapa saadessaan mainoksen kotiinsa?
  6. Tarkista, että kampanjasi on looginen ja siitä löytyy riittävät yhteystiedot. Pyydä palautetta vaikkapa ystävältäsi tai vanhemmiltasi

Ja muista mitata ja seurata miten toimenpiteet tepsivät. Toista sitä mikä toimii ja karsi toimimaton!

Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Asiakaspalvelu ja palautteet
Yrittäjänä sinulla on asiakkaita ja olet jatkuvasti yrityksen kasvoina – eli asiakaspalvelijana. Pikkuhiljaa sinut aletaan mahdollisesti tunnistaa myös työn ulkopuolella, kaupassa, koulussa ja kadulla. On hyvä muistaa, että asiakkaiden näkökulmasta olet yrittäjä myös vapaalla ollessasi ja huono käytös voi koitua kohtaloksi.
Kysynnän ja tarjonnan laki
Liiketoimintaa kasvattaessa on tärkeä tiedostaa ja tunnistaa markkinoiden muutoksia. Onko asiakkaat valmiita maksamaan tuotteistasi tai löytyykö samalta markkinalta mahdollisesti kilpailijoita joiden toiminta on liian samanlaista sinun yrityksesi kanssa?