Aitoja tarinoita nuorilta yrittäjiltä

Älä aliarvioi ideaasi
Viisi lukiolaispoikaa seisoo Kampin kauppakeskuksen edessä joulukuun kirpeässä säässä. Pöydällä on
tuorepuuroa, ilmassa ensimmäisen myyntikeikan jännitystä ja ympärillä ohikulkijoita, joita ei näytä
kiinnostavan.

Luo vahvat verkostot
Yrittäjän tunnekaaviota voi kuvata sahanteräksi. Kun ilo ja onnistumisen huuma vuorottelevat epävarmuuden ja pettymysten kanssa, tuloksena on rosoinen sik-sak. On huippufiiliksiä, on pohjamutia ja on kaikkea siltä väliltä.

Etsi tiimiisi oikeat taidot

Yrittäjyys ei ollut häntä varten. Isä oli yrittäjä, ei hän. Liian vaativaa ja liian hankalaa. Niklas Tuomola ei kokenut paloa yrittäjyyttä kohtaan, eikä hän edes ajatellut sitä vakavasti otettavana vaihtoehtona. Päinvastoin hän pudisti sille päätään.

Löydä markkina intohimollesi

Yrittäjyydessä hieno ja toisaalta haastava puoli on se, että oman osaamisen tulee olla sama kuin intohimo, ja sen tulee vielä löytää asiakaskunta eli markkina. Kun tämä yhtälö toteutuu, yrittäjyys on kulminoitunut ihannetilaan.

Mikä on sinun ydinarvosi?
Ihmissuhteet heijastuvat suoraan yrityksen päivittäiseen toimintaan. Vaikka kuinka haluaisi keskittyä töissä pelkästään töihin ja kotona ainoastaan perheeseen, näitä kahta asiaa ei voi täysin erotella toisistaan.

Opettele sanomaan ei
Nyt sitä oltiin ehta yrittäjä, mutta hirveän hypen nostattaminen ei todellakaan tuntunut luontevalta. Olisi pitänyt niittää nimeä ja kartuttaa asiakaskuntaa. Kertoa kaikille, että tältä se tuore yrittäjä näyttää. Vaan eipä sellainen sopinut luonteeseen.

Sitoudu Strategiaasi
Pienten sisustustuotteiden myynti jatkui ympärivuotisena harrastuksena, kunnes Variksen päivätyö joutui yt-neuvottelujen kohteeksi. Hänelle tarjottiin töitä muualta, mutta taskussa poltteli kortti, jonka hän halusi kääntää.

Ota omaa aikaa
Ongelmatapausten kanssa auttaa breikki. Pöntinen antaa vaikeissa tilanteissa ajatustensa hautua yön yli. Seuraavana päivänä ongelmat purkautuvat helpommin, kun ratkaisua pohtii levänneillä aivoilla.

Jätä positiivisia muistijälkiä
Ensimmäiset tapahtumansa Antinmaa myi hyväntekeväisyyshintaan. Hänellä ei ollut mitään käsitystä hinnoittelusta eikä varsinkaan siitä, miten paljon työtä kukin tapahtuma oikeasti vaatisi.