JENNI PARPALA: ”MIKÄ ON YDINARVOSI?” 

Yhteiskunta määrittelee pitkälti sen, missä järjestyksessä tulee toimia.

Koulutus, työ, talo ja perhe. Erinomainen konsepti, sillä onhan muiden mukana turvallista hiihtää samaa uraa. Erityisesti silloin, kun suksi luistaa eikä yllätyksiä satu reitille. Mutta kukaan ei kerro mitä pitää tehdä, kun asiat kääntyvät päälaelleen.

Nuorempana Jenni Parpala haaveili yliopistosta ja poliitikon urasta. Suunnitelmat heittivät volttia, kun hän kuuli olevansa raskaana. Yhtäkkiä aiemmat prioriteetit saivat väistyä sivuun, koska tärkeimmälle sijalle ilmestyi oma lapsi.

Oli astuttava pois valmiilta ladulta, sillä fokus ei enää ollut sama. Mielessä oli pyörinyt jo lapsuudesta asti ajatus yrittäjyydestä, ja nyt edessä oli mahdollisuus lähteä sitä kohti. Luettuaan Taivas+Helvetti -kirjan Parpala ymmärsi, ettei yritysidean tarvitse olla suurta ja ihmeellistä – se voi lähteä todella yksinkertaisesta.

INTOHIMONA TYÖ

Jenni Parpalan tarina on kiirinyt ympäri Vaasan. Lapista tullut tyttö, joka haluaa puolittaa perheiden riidat. Asennetta huokuva yrittäjä, joka aloitti pölyrätti kädessä. Kahden lapsen äiti, jolla on tällä hetkellä 16 omaa työntekijää kahdella paikkakunnalla.

Viisi vuotta sitten Parpala muutti lapsensa ja tämän isän kanssa Vaasaan. Hän oli 21-vuotias merkonomiopintoja viimeistelevä nuori, joka tiesi haluavansa tehdä töitä.

Äiti oli opettanut, ettei työ ole välttämätön paha. Parpala katsoi jo pienenä, kuinka äidin silmät tuikkivat hänen palvellessaan asiakkaita. Työ ei tuntunut työltä, kun se oli intohimo.

Kun koulussa tarjoutui mahdollisuus perustaa oma yritys Vuosi Yrittäjänä -ohjelman tukemana, Parpala tarttui tilaisuuteen. Yritysidea lähti hänen vahvuudestaan, siivoamisesta. Jo viisivuotiaana tyttö oli kerännyt tupakantumppeja äidin majoitusyrityksen pihalta.

Parpalan oma yritys puhkesi pienestä. Alussa hän paahtoi bussilla kaupunginosasta toiseen siivousvälineet kainalossa. Pian alle siirtyi vuoden 1998 Opel Corsa, ja kätevämmän menopelin myötä kalenteriin alkoi ilmestyä siivouskeikkoja tiheämmin.

Puolen vuoden jälkeen Vuosi Yrittäjänä -ohjelman sallimat tulorajat alkoivat paukkua. Valmistuttuaan opinnoistaan, Parpala perusti toiminimen. Hän oli 22-vuotias.

 

AIDOSTI MIELEENJÄÄVÄ

Alussa Jenni Parpala teki lupauksen: hän lopettaisi firman, jos vielä viiden vuoden päästä olisi itse imurin varressa. Hänen intohimonaan ei ollut siivoaminen. Hänen intohimonaan oli olla moottorina muutokselle.

Parpalan yrityksessä, Kiffelissä, siivoaminen on asiakkaan ymmärtämistä. Se on asiakaspalvelua, jonka tarkoituksena on tyrkkiä painoja pois ihmisten hartioilta.

Parpala haluaa asiakaspalvelullaan aikaan muutosta. Kiffelin motto ”puolitamme perheesi riidat” sai alkunsa Väestöliiton tutkimuksesta, jonka mukaan 45-50 prosentissa avioeroon johtaneista suhteista tapellaan rajusti kotitöistä jopa muutaman kerran viikossa. Kun arki painaa, voimavarat eivät välttämättä riitä kodin siistinä pitämiseen.

Viisivuotislupaus oli ratkaiseva yrityksen kasvun kannalta. Se ajoi eteenpäin. Paljon oli tehtävä, jotta Parpala voisi palkata työvoimaa yritykselleen.

Kasvutavoitteen saavuttaminen vaati myymistä kaikille ja kaikkialla. Parpala kantoi yritystä paitsi kauppakassissa, myös keskusteluissa ja kohtaamisissa. Hän muisti mainita yrityksensä ABC:n kassalla. Hän puhui Kiffelistä puoli tuntia gynekologin vastaanotolla.

Hän kertoi tarinansa jopa synnytysosastolla. Kun Parpala oli synnyttänyt toisen lapsensa, hän keskusteli viereisessä sängyssä makaavan naisen kanssa. Uusi tuttavuus sai kuulla Parpalan tarinan aina Lapin lapsuudesta täyspäiväiseen yrittäjyyteen saakka.

Myöhemmin naisen puoliso soitti, että he tarvitsisivat siivouspalvelua.

Tarinan myllytys on poikinut näkyvyyttä. Kiffelistä tehtiin viime vuonna kahdeksan lehtijuttua, joissa jaettiin Parpalan tarinaa eteenpäin. Lapintyttö jäi ihmisten mieliin, sillä tarina kiinnosti.

Ratkaisevaa kertomisessa on aitous. Parpala ei tuputa palveluitaan tai naamioi ostokäskyä tarinan muotoon. Hän haluaa vilpittömästi jakaa historiansa, ja se iskee.

Jonakin päivänä Parpalan tapaamille ihmisille voi tulla palvelun tarve, ja silloin Kiffelin puhelin pärähtää soimaan.

SE KAIKISTA TÄRKEIN 

Kun yritys laajenee, paineet kasvavat. Laadun on pysyttävä samana, mutta samaan aikaan asiakkaiden kokemusten täytyy parantua.

Uusia työntekijöitä on palkattava, jotta asiakaskanta voi kasvaa ja yritys laajentua. Toisaalta uusille tekijöille täytyy löytyä tarpeeksi töitä. Kysynnän ja tarjonnan kieputus pakkautuu yrittäjän ylle jatkuvana paineena.

Parpala on viime vuoden aikana laajentanut toimintaansa Vaasasta Saariselälle ja palkannut 14 työntekijää lisää. Hänen tavoitteenaan on avata ensi vuonna kaksi uutta toimipistettä, mutta säilyttää sama lämmin asiakaspalvelusydän. Yrityksen laajentaminen asettaa eteen uusia haasteita, sillä Parpalan täytyy ottaa koko ajan suurempi prosessi haltuun.

Arkea varjoavien paineiden keskellä täytyy varmistaa oma jaksaminen. Energiatasot vajoavat takuulla, jos on ympäröinyt itsensä pelkillä kahvikoneankeuttajilla. Verkostojen tehtävänä on nimenomaan tukea, rohkaista ja innostaa. Kun muut ihmiset antavat lisäboostia tekemiseen, arjen paineet hellittävät otettaan. Yrittäjän täytyy myös pystyä sanomaan, jos ei jaksa.

Koko ajan ei nimittäin tarvitse jaksaa, eikä töitä pidä tehdä hinnalla millä hyvänsä.

Yrittäjä tekee itsestään helposti korvaamattoman. Toimintaa voi kehittää rajattomasti, ja aina on tehtävissä jotakin enemmän tai paremmin. Mutta eihän kukaan jaksa loputtomiin.

Aloittavana yrittäjänä kannattaa tehdä itselleen heti selväksi, mikä on elämässä se kaikista tärkein juttu. Kun liiketoiminta lähtee kasvuun, fokuksen täytyy pysyä omassa ydinarvossa.

Jenni Parpalalle kaikista tärkeintä ovat lapset. Yrittäjyys ei koskaan voisi kiriä hänen arvoasteikollaan lasten edelle. Vaikka arjen haasteet eivät katoa Parpalan painaessa iltaisin yrityksensä ovet lukkoon, hän on päättänyt pitää työasiat loitolla ollessaan lastensa kanssa. Läsnäolo toisten ihmisten kanssa on Parpalalle aina tärkeintä ja arvokkainta.

Ihmissuhteet heijastuvat suoraan yrityksen päivittäiseen toimintaan. Vaikka kuinka haluaisi keskittyä töissä pelkästään töihin ja kotona ainoastaan perheeseen, näitä kahta asiaa ei voi täysin erotella toisistaan. Työarkeen vaikuttaa pitkälti kaikki, mikä tapahtuu henkilökohtaisissa suhteissa. Yrittäjän väsymys voi ammentua esimerkiksi perheen vaikeuksista tai puolisosta eroamisesta.

Haasteet eivät siis keskity vain yrittäjyyden alkutaipaleeseen, vaan pikemminkin tulevat vaiheittain läpi koko yrittäjyysajan. On jaksettava puskea eteenpäin, vaikka joutuisikin kahlaamaan hetken syvissä vesissä. Yrittäjän täytyy rakastaa työtänsä, muuten ei jaksa.

YRITYS, JOHON HALUTAAN TÖIHIN 

Mikään ei toimi, jos kukaan ei siivoa. Jokainen ihminen arvostaa siivoajien tekemää työtä, ja monet siivoajat tekevät töitä täydellä sydämellään. Kuitenkin siivousalalla kamppaillaan jatkuvasti siitä, kuinka tulevaisuudessa saadaan työntekijöitä.

Eihän kukaan sano lapselleen, että tulisipa sinusta siivoaja.

Parpala on elänyt todeksi menestystarinan alalla, jota on arvosteltu epäseksikkääksi ja likaiseksi. Hän on onnistunut luomaan siivousyrityksen, johon halutaan töihin. Työntekijät saavat vastuuta ja pääsevät osallistumaan yrityksen kehittämiseen. Jokainen ymmärtää roolinsa ja tietää, että heidän panoksellaan on merkitys. Heille myös maksetaan hyvää palkkaa: kaikilla työntekijöillä on koulutuksesta huolimatta mahdollisuus saada 15 euroa tunnilta.

Päästäkseen tähän tilanteeseen, Parpala on joutunut luottamaan arkailemattomasti tuntemattomaan. Yrittäjyys on ollut korkeakoulu, joka on vapauttanut hänet epäonnistumisen pelosta. Nyt hän uskaltaa tehdä entistä rohkeampia pelisiirtoja.

Yksi tärkeimmistä siirroista oli viisivuotislupauksen täyttäminen, minkä myötä Parpala pääsi toteuttamaan intohimoaan: muuttamaan ihmisten elämää imurit heiluen. Niitä ei tosin heiluta hän itse, vaan rakkaat työntekijät.

Samalla kun yritys tekee uusia aluevalloituksia ja kartuttaa asiakaspalveluarmeijaansa, Parpalan tarina jatkaa kulkuaan suusta suuhun. Se karkaa kaikumaan kadunpieliin ja roikkuu mukana, mihin ikinä yrittäjä kulkeekin. Kyllähän tarinaa kuuntelee mielellään, mutta sitä kertoo eteenpäin vielä kernaammin.

Teksti: Essi Väyrynen

Jenni Parpala

Jenni Parpala

Kiffel Oy