Ideasta se lähtee

Vaan riittääkö pelkkä idea?

Kuten televisiossa pyörineestä Leijonanluolastakin voi jo yhden jakson perusteella oppia, itse leijonat antavat hyvinkin vähän arvoa itse idealle. Yritysidea on toki äärimmäisen tärkeä, mutta lopulta toteutus ratkaisee. Yrittäjäksi on vaikea lähteä ilman ideaa, mutta idea ilman yrittäjää ja toteutusta on aivan yhtä mahdoton liiketoimintana. Paneudutaanpa siis hetkeksi idean ytimeen.

Lähde liikkeelle ja tartu toimeen

Ideoita ei tarvitse pantata ja suojella itsellään. Puhu ja kerro ideastasi mahdollisimman paljon ja kaikkialla, saat hyödyllistä palautetta, muut voivat kehittää ideaasi ja edesauttaa jatkokehitystä. Epäilijöitä joukkoon mahtuu varmasti, muttei kannata turhaan pelätä muiden varastavan ideaasi – on häviävän pieni mahdollisuus, että olisit ensimmäinen ja ainoa, joka on pohtinut ideasi toteutusta. Liiketoimintaa ja yritys syntyy kuitenkin vain tekemisen kautta. Voittajaksi valikoituvat siis ne, jotka uskaltavat lähteä liikkeelle ja tarttua toimeen.

Kuinka arvioida omaa ideaa ja kehittää sitä?

Parhaana mittarina omalle liikeidealle on vastaanottamasi palaute – mitä muut siitä sanovat kertoessasi yritysideastasi muille. Usein yrittäjyyden alkutaipaleella törmätään kuitenkin niin sanottuun ”expectations vs. reality” tilanteeseen. Idea on hyvä, ja unelma ja mielikuva tulevaisuudesta loistava. Siihen ei luultavasti ole kuitenkaan mahdollista päästä heti hetkessä, ja ennen suin päin hyppäämistä yrittäjyyteen, kannattaa yritysideaa tarkastella monipuolisesti ja kriittisestikin. Itselleen voi myös asettaa kysymyksen ”Miksi kukaan ei ole tehnyt tätä aikaisemmin?”

Työkalujen avulla kurkataan kulmien taakse

Idean arviointiin ja kehittämiseen on hyötyä useista työkaluista, sillä ne ohjaavat ajatuksia tarkastelemaan liikeideaa eri näkökulmista ja myös kriittisesti. Idean pyörittely ja kehittäminen voi toisinaan tuntua innostuksen lamaannuttamiselta, tavoitteena on kuitenkin vain minimoida vahinkoja ja virheitä ja löytää vielä lisää uusia mahdollisuuksia. Työkaluiksi idean tarkasteluun ja monipuolistamiseen sopivat esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma tai Business Model Canvas.

Unelmasi on pyörittää kesäkahvilaa, olet suunnitellut sisustuksen ja viikottaisin vaihtuvat menut jo moneen kertaan. Hygienia- ja lupa-asiat ovat vireillä, ja kahvila on valmis kahden viikon päässä oleviin avajaisiin. Ainut asia, mikä on kuitenkin rytäkässä unohtunut on markkinointi, sille ei ole uhrattu sen enempää kuin syvä luottamus äidin puheliaisuuteen ja naapureiden yhteisöllisyyteen. Hupsis! Aloitat sukelluksesi markkinoinnin maailmaan, ja huomaat yhtäkkiä pohtivasi kilpailutekijöitä ja miljoonaa muuta aivan uutta näkökulmaa, johon et ole huomannut kiinnittää lainkaan huomiota aikaisemmin.

Liikeidean testaaminen

Idea itsessään saattaa olla vaikka kuinka hyvä tahansa, mutta ilman takeita toimivuudesta ja kysynnästä ei kannata investoida kovin suuria summia. (Osa ideoista vaatii silti suurempia pääomia). Koita kuitenkin pohtia miten voisit testata kysyntää ja asiakkaiden löytymistä liikeideasi kohdalla. On hyvä myös pyrkiä sitouttamaan asiakkaita ensi metreistä saakka, vaikkei itse yritystä tai toteutusta olisikaan vielä olemassa. Myös hinnan testaaminen on tärkeää, ja asiakkaiden palaute ideasta konkretisoituu euroina – jos on konkretisoituakseen.

Pyri myymään ennakkoon

Voisitko myydä lahjakortteja, ottaa ennakkotilauksia tai vaikkapa kahvipasseja? Loppupeleissä ratkaisun tekee kuitenkin lompakko, joten pelkkä asiakastutkimus ja kysely ei vielä takaa onnistumista tai anna realistista kuvaa markkinasta.

Ennakkomarkkinoi

Perusta facebook-sivu, Instagram tili tai tee nettisivut. Tai vaikka kaikki! Testaa kysyntääsi – saatko seuraajia, miten ihmiset reagoivat jne. Myös maksullisten mainosten kokeileminen sosiaalisessa mediassa tain googlessa voi olla järkevää jo ennakkoon, sillä kohdentamistyökalut mahdollistavat tarkankin kohderyhmän tavoittelemisen. Jos toimintasi on paikallista, tee flyereitä, koita saada artikkeli paikallislehteen ja testaa kuinka ihmiset reagoivat. Muista aina tarjota kanava palautteen antoon!

Yrittäjyydessä vaikeinta on uskaltaa aloittaa ja ryhtyä toimeen. Ensimmäinen askel kohti toteutusta kannattaa ottaa 24 tunnin sisällä ideasta, ettei mörkö liikkeellelähdöstä kasva liian suureksi.

Ota ensimmäinen askel heti:

1. Ota yhteyttä henkilöön, jonka odotat tietävän aiheesta itseäsi enemmän tai

2. kirjoita suunnitelmasi paperille, voit myös pitää mukanasi ideavihkoa ja arvioida ideoitasi vaikkapa kuukauden välein.

3. Tutki aihetta lisää – tekeekö joku jotain samanlaista? Mistä voisit ottaa mallia?

Arvioi ideasi

Z

Miksi kukaan ei ole tehnyt tätä aiemmin?

Mitkä ovat idean vahvuudet?

Kantaako idea? Oletko siitä innoissasi vielä huomennakin?

Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Ajankäytön haasteet
Yrittäjän ammatti on monesti sitä, että joutuu olemaan vähän moniosaaja joka jutussa. Työajat eivät ole välttämättä säännöllisiä ja joskus asiat pyörii mielessä myös iltaisin töiden jälkeen.
Tiimi ja verkostoituminen
Voit toimia yritäjänä yksin tai yhdessä. Vaikka toimisit yksin, niin tarvitset silti pienen tiimin ympärillesi. Yrittäjän kannattaa panostaa verkostoitumiseen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.