SITOUDU STRATEGIAASI

Liiketoiminnan rakentaminen ei katso sitä, millä lähdetään liikkeelle. Se katsoo sen, mitä tehdään tavoitteiden saavuttamiseksi.

Emma Variksen yritys starttasi täysin nollasta. Liki kymmenen vuotta sitten naapurin rouva houkutteli hänet lähtemään kanssaan myyntipuuhiin Oulun joulumarkkinoille. He tehtailivat kojun täyteen itsetehtyjä tuotteita, ja kokemus lämmitti mieltä vielä pitkään joulun jälkeenkin.

Seuraavana vuonna Varis muutti perheensä kanssa takaisin Seinäjoelle. Vaikka paikkakunta muuttui, into joulumarkkinoita kohtaan ei. Hän valjasti äitinsä myyntiparikseen.

Markkinakojun seinässä komeili sana ”Emma’s”. Kun vuoden päästä kaksikko vuokrasi uudestaan myyntikojua, lisättiin nimen perään vielä ”Mama’s”.

Pienten sisustustuotteiden myynti jatkui ympärivuotisena harrastuksena, kunnes Variksen päivätyö joutui yt-neuvottelujen kohteeksi. Hänelle tarjottiin töitä muualta, mutta taskussa poltteli kortti, jonka hän halusi kääntää.

Kokopäiväinen yrittäjyys. Varis tiesi, että kokeilematta se jäisi kaivelemaan.

RISKILLÄ LÄPIMURTOON

Liikkeelle lähdettiin pienellä pätäkällä. Emma Variksen mies pisti perintömetsänsä myyntiin, ja rahoilla ostettiin sisustustarvikkeita Tanskasta. Kun toiminta oli vielä harjoitteluasteella, eräs Variksen tuttava tokaisi, ettei millään näe miten liikesuunnitelmasta saa kannattavan.

Varis päätti näyttää epäilijälle, että kyllä varmasti saa.

Muutaman kuukauden päästä hän kantoi kirjanpitäjälleen hirveän kasan kuitteja. Keko koostui lähinnä kuluista. Kun kirjanpitäjä kysyi todisteita tuloista, Varis kaiveli kasasta muutaman plussaa näyttävän kuitin.

Ensimmäisen kuukauden aikana verkkokaupasta tehtiin kokonaiset kolme tilausta. Yrittäjä oli osannut varautua hiljaiseen starttiin, sillä ennen sievoista myyntitulosta täytyisi tietenkin saada näkyvyyttä.

Varis kävi erilaisilla messuilla ympäri Suomea myymässä tuotteitaan, ja jalkatyö alkoi vähitellen tuottaa tulosta. Verkkosivun kävijämäärät nousivat, mutta verkkokaupassa on normaalia, että sadasta kävijästä vain muutama tekee tilauksen.

Heti aloittaessaan Varis ymmärsi, että halvin markkinointikeino on tehdä itsestään ilmiö sosiaalisessa mediassa. Hän laati some-strategian, jota sitoutui pitkäjänteisesti noudattamaan.

Somen myllyttäminen linkosi yritykselle näkyvyyttä. Vuonna 2014 Emma’s & Mama’s -sivulla oli Facebookissa 100 tykkääjää, ja nyt heitä on jo yli 30 000. Uutteralla strategiakeskeisellä toiminnallaan Varis sai sivun kävijämäärät ja samalla myös myyntikäyrän iskeytymään kohti yläviistoa.

Emma Varis ei sano, että hänen tapansa tehdä olisi ainoa oikea. Mutta sen hän sanoo, että omaan strategiaansa täytyy sitoutua. Muuten toiminta voi ajautua tuloksettomaksi poukkoiluksi.

Kaksi vuotta sitten Emma’s & Mama’s saavutti käännekohtansa. Emma Varis osallistui Seinäjoen asuntomessuille sillä asenteella, että löisi yrityksensä siellä läpi. Hän loi tarkan suunnitelman, jota noudattamalla yritys pystyisi näyttämään isommalta kuin oikeasti olikaan.

Riski oli suuri, mutta Variksen fake it till you make it -asenne oli vielä suurempi.

Hän ahersi messujen eteen koko kevään ja palkkasi ensimmäistä kertaa ulkopuolisia lisäkäsiä. Messuja edeltävällä viikolla Varis teki 140 tuntia töitä ja nukkui vain muutaman tunnin yössä. Viikon päätteeksi hän oli niin väsynyt, ettei osannut kirjoittaa edes omaa nimeään.

Työmäärä ei jättänyt tilaa luppotunneille, mutta uurastus kannatti. Tarkasti hiottu toimintastrategia toimi avainpelaajana, joka potkaisi Variksen tavoitteet komeasti maaliin. Emma’s & Mama’s oli mukana mm. 19 lastenhuoneessa, ja heillä oli messuilla myös oma ständi.

Messujen jälkeen yritys lähti toimimaan isolla vaihteella. Vaikeimman yli oltiin päästy.

Läpimurron seurauksena Varis on pystynyt palkkaamaan henkilökuntaa ja keskittymään paremmin yrityksensä kehittämiseen. Samalla työmäärät ovat alkaneet vähentyä, vaikka vielä ei ollakaan ihannetilassa. Varis toivoo, että pystyisi pian tekemään vain 50 työtuntia viikossa.

JOULU JOKA KUUKAUSI

Tällä hetkellä Emma Variksella on yrityksessään kaksi vakituista työntekijää sekä satunnaisia harjoittelijoita. Lisäksi yrityksen Mama pyörii myymälässä auttamassa. Verkkokauppatilaukset on puolestaan ulkoistettu kokonaan Turun seudulle, mikä työllistää keskimäärin yhden ihmisen päivässä.

Ennen lisäkäsiä ajanhallinta oli haastavaa. Varsinkin kun kasvu oli voimakasta, töitä täytyi paiskia paljon. Tosin vielä tälläkin hetkellä yrittäjän viikosta saattaa hujahtaa 70 tuntia työhommiin. Pitkillä viikoilla yrittäjän polttoaineena toimivat onnistumisen kokemukset ja intohimo omaa työtä kohtaan.

Sesongit hankaloittavat entisestään Variksen ajanhallintaa ja työrytmiä. Verkkokaupan pyörittäminen vaatii kausittain älyttömästi töitä. Haasteena on se, että vuoden viimeisenä kvartaalina tehdään puolet koko vuoden liikevaihdosta. Joulu on yrityksen tuottavin sesonki, ja sitä aletaan valmistella jo alkuvuodesta.

Tammikuussa tilataan ensimmäiset joulukoristeet. Helmikuussa painetaan jo hulluna töitä joulun eteen. Se on vuoden hiljaisin bisneskuukausi, joten silloin täytyy tehdä valmiiksi kaikki ne työt, jotka suurimman sesongin helpottamiseksi suinkin pystytään.

Kyllähän se tuntuu hurjalta, että alkuvuodesta on tiedettävä, kuinka monta lyhtyä ensi jouluna myydään. Varis on kuitenkin tottunut ennakointiin, sillä hänen liiketoimintansa pyörii jatkuvasti kausituotteiden ympärillä.

Ennakoinnin taito ulottuu myös maailmalla leviäviin trendeihin. Varis seuraa blogeja ja lehtiä tietääkseen, mitä villityksiä muissa maissa liikkuu. Hän tekee seurantaa muun muassa siitä, mitkä hakusanat trendaavat Googlessa.

Esimerkiksi viime vuonna sormien välissä pyörivä spinneri oli hittituote, mutta tavaran suosiokäyrä putosi muutaman huippukuukauden jälkeen hyvin jyrkästi. Varis oli tehnyt ennakoivaa tutkimusta tuotteen elinkaaresta jo ennen sen rantautumista Suomeen. Näin hän pystyi myymään spinnerivarastonsa loppuun hyvässä vaiheessa ennen kuin se olisi muuttunut ongelmajätteeksi.

Yrittäjyyden aikana Variksen kokonaisuudenhallinta on kehittynyt. Hän on oppinut priorisoimaan tärkeimmät asiat, eli asiakkaat ja myynnin.

Lisäksi on tullut ymmärrys siihen, mitä kannattaa tehdä itse ja mitä kannattaa ostaa palveluina.

Ulkoistamalla kirjanpidon, graafiset palvelut ja verkkokaupan logistiikan, Varis pystyy käyttämään oman työaikansa mahdollisimman tuottavasti. Henkilökohtaisessa elämässään hän on ulkoistanut siivoamisen, mikä antaa lisäaikaa esimerkiksi yrityksen markkinoinnin edistämiseen.

KASVUNVARAA

Moni pieni yksinyrittäjä on hirveän kovilla ennen kuin yrittäminen kääntyy menestykseksi. Työ ei ole kivaa pikkupuuhastelua, vaan kovaa liiketoimintaa. Samalla se on korvaamaton oppikoulu, jonka viehätys vie täysin mennessään.

Yrittäjyytensä aikana Varis on opiskellut paljon ja saanut tukea ammattilaisilta. Hänen omat taitonsa ovat kasvaneet liiketoiminnan kanssa käsi kädessä. Jos tuntuu, etteivät taidot riitä, toimintaa jarrutellaan.

Tällä hetkellä Emma’s & Mama’s on mukana Etelä-Pohjanmaan Kasvu Open -kilpailussa, jossa he ovat päässeet 64 yrityksen joukosta 15 parhaan ryhmään. Kilpailun aikana ammattilaiset sparraavat yrittäjiä, jotka pyrkivät kehittämään itseään ja yritystään.

Kilpailun parhaisiin valikoituminen antaa Varikselle uskoa siihen, että hän on oikealla tiellä. Vaikka taakse onkin jäänyt kovia yrityksiä, Varis on hyvän sijoituksensa ansainnut. Tuomarit näkevät hänen yrityksessään kasvupotentiaalin.

Tuon potentiaalin Emma Varis on itse nähnyt alusta asti. Hän on tosissaan näyttänyt, että hänen liikeideansa kantaa.

Tärkeintä on luottaa omaan ideaansa. Sillä jos siihen ei itse usko, ei usko kukaan muukaan.

Teksti: Essi Väyrynen
Kuvat: Marko Koivuporras.

Emma Varis

Emma Varis

Emma’s & Mama’s