Tuotteistaminen

Liikeidea – tuote, palvelu vai molemmat?
Tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, miten yrittäjä paketoi myytävät tuotteet tai palvelut mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Asiakkaan on aina helpompi ostaa jotain sellaista, minkä hän voi perustella itselleen tarpeelliseksi. Tuotteistamisessa on siis kysymys tuotteen selkeyttämisestä ja kokonaisuuden hahmottamisesta.

Jos pystyt selittämään muutamalla lauseella mitä tarjoat ja asiakkaasi ymmärtää ja kiinnostuu tuotteistasi, on tuotteistaminen menossa oikeaan suuntaan. Jos et puolestaan osaa oikein itsekkään hahmottaa sitä mitä yrityksesi on tekemässä, niin sinun on hyvä pysähtyä hetkeksi ja selkeyttää tarinaasi.

Hyvin tuotteistettu tuote myös lisää tuotteen arvoa ja asiakas voi olla valmis maksamaan siitä enemmän. Esimerkiksi paikallinen kahvipaahtamo voi paketoida kahvipavut vanhalta näyttävään paperipussiin ja liimata taustapuolelle etiketin, joka kertoo vanhan kahvimyllyn historiasta. Kahvi ajaa todellisuudessa täysin saman asian kun perinteinen kahvi päivittäistavarakaupan hyllyllä. Asiakas on kuitenkin valmis maksamaan tästä tuotteesta jopa puolet enemmän, koska siihen liittyy tarina ja kokonaisuus on tuotteistettu onnistuneesti.

Tuotteistamisen avulla voi siis myös erottua kilpailijoista. On hyvä muistaa, että nuorena yrittäjänä sinun on vaikea vielä kilpailla suuria toimijoita vastaan. Siksi sinun onkin järkevä rakentaa omalle tuotteellesi jokin erilainen tarina, joka herättää asiakkaassa intoa ja mielenkiintoa. Voisitko esimerkiksi luoda tuotteellesi kolme erilaista tuotevariaatiota? Tämä tarkoittaa, että keksit samalle tuotteellesi useita erilaisia käyttötarkoituksia. Pienillä muutoksilla voit löytää uusia asiakkaita ja laajentaa markkinoitasi.

Paikallinen kahvila voi esimerkiksi kehittää helposti kahvista kaksi erillistä tuotetta. Paikan päällä juotavan kahvin tai hiukan edullisemman Take a way kahvin. Pienellä pohdinnalla kahvila saattoi siis saada itselleen uusia asiakkaita. Toinen tuotteistamisen hyvä tapa on paketointi. Paketointi tarkoittaa sitä, että yhdistät kolme erillistä tuotetta yhdeksi. Esimerkiksi hampurilaisravintolassa ostat helposti aterian, joka sisältää juoman, ranskalaiset ja itse hampurilaisen.

Useasti moni nuori yrittäjä hinnoittelee tuotteensa liian edulliseksi. Hinnoittelun kanssa kannattaa olla tarkkana ja se pitää miettiä huolella. Hinnoittelua voi myös testata ja jopa kysyä asiakkailta etukäteen, että olisitko valmis maksamaan tällaisesta tuotteesta tämmöisen hinnan. Asiakkaalta saa kysymykseen siis parhaimman vastauksen.

Hinnoitteluun voi olla myös monenlaisia erilaisia tapoja ja strategioita. Asiakas voi esimerkiksi saada tuotteen halvemmalla, jos hän ostaa sen ennakkoon. Tai jos asiakas ostaa useamman kappaleen samaa tuotetta, niin tuotteen yksikköhinta voi laskea.
Hinnoittelun yhteydessä puhutaan myös usein psykologisesta hinnoittelusta. Se tarkoittaa sitä, että asiakas ostaa tuotteen esimerkiksi herkemmin hintaan 6,99€ kuin 7,00€. Vaikka yrittäjänä sentin muutos ei vaikuta sinuun millään tavalla, niin asiakkaalle hinta voi tuntua huomattavasti halvemmalta.

Voit tutustua hinnoitteluun ja yrityksen taloudelliseen toimintaympäristöön tarkemmin kappaleessa talous ja budjetointi.

 

Muista nämä!

1) Jotta saat tuotteita tai palveluita myydyksi, sinun on ensin osattava kertoa ymmärrettävästi mitä oikein oletkaan myymässä ja tekemässä.

2) Hyvin tuotteistettu tuote lisää arvoa, jota asiakas on valmis tuotteesta maksamaan. Tuotteistaminen on myös oiva keino erottua kilpailijoista.

3) Älä hinnoittele tuotettaisi liian halvaksi

Asiakkaan näkökulmasta palvelun tuotteistamisessa selvitetään:

• Mihin tilaaja tuotetta/palvelua tarvitsee?

• Mitä tuote/palvelu sisältää?

• Mitä laatukriteerejä tuote/palvelu sisältää?

• Mitä tuote/palvelu maksaa?

• Mitkä ovat maksuperusteet?

• Mikä on tuotteen/palvelun valmistumis- ja toimitusaika?

 

Tuotteistamisen tavoitteena on kilpailukykyinen tuote/palvelu, joka kohtaa asiakkaan tarpeen ja ratkaisee sen. Lisäksi tuotteistuksen myötä tuote tai palvelu voidaan hinnoitella kilpailukykyisesti ja asemoitua myös laatunäkökulmasta markkinaan halutulla tavalla. 

Tuotteistamisessa selvitetään asiakkaan näkökulmasta vastaukset siihen, mihin tuotetta/palvelua tarvitaan. Kun asiakas ostaa, mitä hän oikeastaan saa, millä hinnalla ja milloin? Mistä asiakas maksaa ostaessaan ja millaista mielikuvaa halutaan herättää? Esimerkiksi kahvilassa kahvin ja pullan lisäksi asiakas voi maksaa vaikkapa tunnelmasta, palvelusta ja toiletista. Tuotteistaminen ja konseptointi ovat aika lähellä toisiaan. 

Niklas Litmala

Lue myös nämä

Liiketoiminta-suunnitelma
Pohtiessasi yrityksen perustamista tai viimeistään rahoitusta hakiessasi yritykseltä kysytään liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelmaa tehdessä pääset tärkeimpien toimintaasi liittyvien asioiden äärelle
Rahoitus
Liiketoiminnan aloittamiseen tai sen kasvattamiseen kuulu aina kysymys sen rahoittamisesta. Kannattamatonta liiketoimintaa ei kannata rahoittaa, mutta joskus liiketoiminta muodostuu niin, että se tarvitsee alkuun investointeja.