Riskit ja kokeileminen

Yrittäjänä täytyy ottaa riskejä. Ensimmäinen ja usein hyvin suurelta tuntuva riski on yrityksen ”virallistaminen”. Meistä suomalaisista on sanottu meidän olevan kehittäjiä, jotka eivät tuo ideoitaan esille, tuotteen on oltava viimeisen päälle ennen kuin siitä hiiskutaan pihaustakaan.

Keskeneräisen tuotteen tai palvelun esitteleminen on haastavaa. On kuitenkin pidettävä mielessä, ettei unelmalopputulokseen tulla pääsemään ilman kiertopolkuja, ja matka päämäärään on luultavasti ajateltua pidempi. Tämän vuoksi apuun saattaakin olla hyvä ottaa aikataulu, jossa sinnikkäästi pysyy. Avaus tai julkaisupäivänä tarjotaan se, mitä siinä vaiheessa on valmiina – kehitystyötä on mahdollista ja antoisaa tehdä yhdessä asiakkaiden kanssa.

On tärkeää löytää liiketoiminnan ydin. Mikä on se todellinen lisäarvo, jonka haluat asiakkaillesi tuottaa? Mikä on se ongelma, jonka haluat ratkaista?

MVP -termi tulee sanoista Minimum Viable Product. Termi on tuttu teknologiastartupeista ja vähemmän hyödynnetty muualla. Ajatusta voi kuitenkin soljuvasti hyödyntää lähes mihin vain, niin tuotteisiin kuin palveluihinkin. Jotta suuresta unelmastasi tulee käsinkosketeltava ja toteutettavissa oleva, on hyvä pohtia sen MVP. Mitkä ovat ne minimivaatimukset, jotka yrityksessäsi tarvitsee olla? Mistä muodostuu ydintarjoama ja miltä se näyttää?

Millainen on hyvä kokeilu?

  • Kokeilun tavoitteena on selvittää löytyykö ideallesi maksavia asiakkaita
  • Kokeilemisen aikana esille tulee myös monia muita hyvia uusia ideoita
  • Selvittää onko konsepti toimiva ja kuinka hyvin se skaalautuu
  • Koota palautteita ja kehitysideoita asiakkailta

Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Yritys elää myynnistä
Myynti on osa jokaisen yrityksen arkipäivää. Yritys saa tulonsa myynnistä. Myyntiä ei siis saa unohtaa, vaan se pitäisi olla kaiken tekemisen keskiössä.
Markkinointi
Markkinointi tavoittaa ja innostaa yrityksesi asaikkaita tulemaan lähemmäs yritystäsi. Myyntiä ei synny jos kukaan ei tiedä yrityksesi olemassaolosta.