Kuinka muuttaa innostus liiketoiminnaksi?

Ketkä ovat idoleitasi? Miksi ne innostavat sinua? Mitä voit oppia heidän tarinastaan?

Usein sanotaan yrityksen syntyvän ideasta, joka ratkaisee jonkin tosielämän tarpeen. Idean lisäksi yrittäjyys vaatii kuitenkin sytykkeeksi myös intohimoa – jatkuvaa ja pitkäjänteistä innostumista aiheesta. Intohimon voisi sanoakin olevan kuin ladattava akku, ilman intohimoa virta tuntuu olevan vähissä ja asiat eivät etene. Täydellä akulla hommat etenevät, päätöksiä onnistutaan tekemään ja tavoitteet tuntuvat saavutettavilta. Yrittäjyys on parhaimmillaan flow-tilaa ja innostuksessa eteenpäin kulkemista onnistumisineen, mutta taattua on myös aamut kuin väsyttää tai kohdataan epäonnistumisia. Niissä kohdin sisukkuuden lisäksi ratkaisee pitkäjänteisyys, innostavat tavoitteet – ja se intohimo.

Intohimo vaatii latausta. On sanottu, ettei hyvästä harrastuksesta kannata tehdä työtä sillä siitä katoaa ilo ja pahimmillaan hukkaa harrastuksen ja työn. Intohimosta voi kuitenkin hyvinkin tehdä työn, työllistää itsensä ja jopa muita, kunhan pitää mielessä, ettei intohimo ole ehtymätön, vaan vaatii latausta. Harrastajana seuraat usein alaasi jatkuvasti ja pysyt ajan hermolla. Samalla tämä ruokkii ja innostaa sinua. Kun harrastuksesta tulee työ, on muistettava yhtä lailla pitää kiinni ylläpidosta ja harrastuneisuudesta. Sen lisäksi, että pysyt itse innoissasi, pysyt myös ajantasalla viimeisimmistä tuulista ja näin ollen tiedät, miten tavoitat kohderyhmäsi ja asiakkaasi.

On hyvä muistuttaa itselleen, ettei menestys ja näkyvyys tule itsestään. Olipa kyseessä vaikkapa kaikkien tuntema Coca-Cola tai kotimainen suosikki Marimekko, on molemmilla menestystarinoilla ollut alkupisteensä. Suomessa on xxxx tuhatta yritystä. Jos pyytäisin sinua nimeämään suomalaisia yrityksiä, pääsisit pienellä pohdinnalla n. 50 yritykseen, joiden joukosta löytyisi niin kansainvälisiä jättejä, kuin itsellesi tuttuja paikallisia toimijoita. Jokaisen yrityksen taakse kätkeytyy ainutlaatuinen kasvutarina – ja lähes aina alkuvoimana on intohimo. Unelma paremmasta maailmasta ja jonkin ongelman ratkaiseminen.

Intohimosta on yrittäjyydessä etua, sillä jo pienimuotoinenkin yrittäjyys ohjaa ajankäyttöäsi paljon. On mielekästä viettää aikaa aiheiden parissa, joista innostuu ja pitää. Intohimojen ja harrastuneisuuden ympärille koostuu kulttuuri. Tuon kulttuurin tunteminen antaa hyvät lähtökohdat markkinoinnille ja myynnille, jotka taas ovat yritystoiminnan kannattavuuden kannalta äärimmäisen tärkeitä.

Mistä syntyy intohimo?

Tee nämä:

Kirjoita ylös asiat, joilla ylläpidät omaa intohimoasi. Jotain auttaa, kun asioista laittaa muistilappuja, toinen taas sitoutuu vaikkapa sosiaalisten suhteiden kautta. Varaa aikaa kalenteristasi säännöllisesti, jolloin vietät aikaa ladaten omaa intohimoasi. Se voi olla päivittäinen tuokio, viikottainen harrastus tai vaikka kuukausittain tehty juttu. Pyri kuitenkin välttämään turha nipotus, ettei se tuntuisi työltä.

Jos etsit intohimoasi?

  1. Ota kynä ja paperi, kirjaa ylös asioita joista pidät – lempiruokasi, harrastuksesi ja vapaa-ajan lempipuuhasi ja toiveesi asioista, joissa haluaisit olla hyvä. Löytyisikö yhdistelemällä jokin kombo, johon sinä voisit tarttua?

2. Ota selvää, mitä idoleidesi ja esikuviesi taakse kätkeytyy: soita paikalliselle yrittäjälle kysyäksesi mistä hän lähti liikkeelle, haastattele äitiäsi tai lue inspiroivia elämäntarinoita kirjoista.

Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Ajankäytön haasteet
Yrittäjän ammatti on monesti sitä, että joutuu olemaan vähän moniosaaja joka jutussa. Työajat eivät ole välttämättä säännöllisiä ja joskus asiat pyörii mielessä myös iltaisin töiden jälkeen.
Tiimi ja verkostoituminen
Voit toimia yritäjänä yksin tai yhdessä. Vaikka toimisit yksin, niin tarvitset silti pienen tiimin ympärillesi. Yrittäjän kannattaa panostaa verkostoitumiseen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.