Hinnoittelu ja kustannukset

Alkutaipaleella yrittäjillä on usein haasteena hinnoittelu. Moni hinnoittelee palvelunsa tai tuotteensa edulliseksi ja hakee kilpailukykyä muiden toimijoiden parista edullisella hinnalla. Hintaa perustellaan kokemattomuudella tai nuorella iällä. Omien kykyjen ja taitojen ei tietenkään tarvitse kilpailla suuren jätin kanssa ja kokemus tuo toki omaa lisää hintaan. On kuitenkin oltava huolellinen ettei hinta jää liian alhaiseksi; kulut on katettava ja tavoitteena on tehdä tuottoa. Hinnoittelussa on siis oltava tarkkana.

Toisaalta itseään ei kannata myöskään hinnoitella liian kalliiksi. Riippuen liiketoiminnan laadusta kokemuksella ja vaikkapa asiakasreferensseillä on vaikutusta hintaan. Aloittelevana valokuvaajana ensimmäiset 10 työkeikkaa on tehtävä edullisemmin ja jopa vähän liian halvalla, jotta saadaan mahdollisuus näyttää omat kykynsä, ja saada suosituksia asiakkailta. Laittaa niin sanotusti puskaradio liikkeelle ja saada oma nimi tietoisuuteen. Sen sijaan 10 vuotta alalla toiminut kilpailija voi hinnoitella itsensä haluamallaan tavalla ja jopa moninkertaisesti, sillä asiakkaista ei ole pulaa. Mikäli asiakas kokee kuvaajan liian kalliina, kokeneen kuvaajan ei ole tarve antaa alennusta ja myydö itseään kuvaamaan, sillä potentiaalisesti kuvaaja saa kuitenkin kalenterinsa täyteen muista asiakkaista.

Mitä ottaa huomioon hinnoittelussa?

Kiinteät kulut

Kiinteiksi kuluiksi kutsutaan kustannuksia, jotka koostuvat vaikka myyntiä ei olisi laisinkaan. Esimerkiksi liiketilan vuokra, työvälineet kuten tietokone tai kamera, puhelinlaskut. Yritystä perustaessa kiinteitä kustannuksia tulee pieniä summia myös huonekaluista ja muista. Toisaalta monia tarvikkeita saattaa löytyä sinulta valmiiksi. Tästä huolimatta on tärkeää osata huomioida kyseisten vaikutus liiketoiminnan hinnoitteluun. Jos kahvilasi astiat ja vohvelirauta löytyvät valmiiksi vanhempiesi keittiöstä, kannattaa hinnoitteluvaiheessa ottaa huomioon, etteivät ne ole ilmaisia ja laskea niillekin jokin arvo. Näin hinnoittelusi kattaa kustannukset todellisuudessa, rahaa jää hieman enemmän ja jos bisnes lähtee lentoon, ja on tarpeen hankkia omat välineet, ei ole tarvetta nostaa hintoja huomattavasti ja vaarantaa näin omaa markkinatilannetta.

Kiinteisiin kuluihin lasketaan myös markkinointikustannukset ja pieleen menneet hankinnat, asiakastapaamisten kulut, kirjanpitokustannukset, työvälineet ja muut kustannukset, jotka eivät johdu itse tuotteen tai palvelun toimituksesta.

Esimerkki:

Pop-up vohvelikahvila toimii uimarannan piharakennuksessa. Kiinteät kustannukset:

Myyntipaikan vuokra 50€/kk

Sähkö (arvio) 25€/kk

Vohvelirauta ja astiat 100€

Puutarhapöydät asiakkaille 200€

Markkinointi paikallislehdessä

Bensakulut tukkukäynneiltä

Vohveliraudan ja astioiden käyttöikä on yksi myyntikausi, kesä eli 3kk, sillä ne ovat lainassa äidiltä.

Vohvelin hinnan muodostuminen:

Raaka-aineet per 100 vohvelia (arvioitu viikottainen myyntimäärä) = 100€

Tuoton pitäisi olla esimerkiksi kuukaudessa sen suuruinen, että sillä katetaan yrittäjän palkka, palkan sivukulut sekä verot. Hinnoittelu kannattaa aloittaa kartoittamalla hieman mitä kilpailijoiden tuotteet maksavat. Tärkeintä on kuitenkin laittaa oman yritystoiminnan kaikki kulut ylös.


Muuttuvat kulut

Muuttuvilla kuluilla tarkoitetaan kustannuksia, jotka syntyvät myytävän tuotteen hankkimisessa, paketoinnista tai esimerkiksi kuljetuksesta. Esimerkiksi jos ostat tukusta 1kg jauhoja hintaan 1€, ja myyt jauhot myöhemmin kaupassasi hintaan 2€ kg, niin muuttuvat kustannukset ovat tässä tilanteessa 1€.

Jäljelle jäävä 1€ luetaan katteeksi. Muuttuvia kustannuksia voivat olla esimerkiksi salaattiannoksen raaka-aineet tai bensakustannukset kuvauspaikalle.

Emma Kyyrä

Lue myös nämä

Liiketoiminta-suunnitelma
Pohtiessasi yrityksen perustamista tai viimeistään rahoitusta hakiessasi yritykseltä kysytään liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelmaa tehdessä pääset tärkeimpien toimintaasi liittyvien asioiden äärelle
Tuotteistaminen
Tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, miten yrittäjä paketoi myytävät tuotteet tai palvelut mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi.