Blogi

Intohimosta se lähtee
Olipa kyseessä vaikkapa kaikkien tuntema Coca-Cola tai kotimainen suosikki Marimekko, on molemmilla menestystarinoilla ollut alkupisteensä. Usein sanotaan yrityksen syntyvän ideasta, joka ratkaisee jonkin tosielämän tarpeen.

Epäonnistumisen pelko
Yrittäjänä tulet 100% varmasti kohtaamaan epäonnistumisia, niin pieniä kuin suuriakin. Aivan kuten elämässä ylipäänsäkin. Epäonni voi johtua muista ihmisistä tai vain itsestäsi, usein useammankin asian summana.

 

Ajankäytön haasteet
Yrittäjän ammatti on monesti sitä, että joutuu olemaan vähän moniosaaja joka jutussa. Työajat eivät ole välttämättä säännöllisiä ja joskus asiat pyörii mielessä myös iltaisin töiden jälkeen.

Tiimi ja verkostoituminen
Voit toimia yritäjänä yksin tai yhdessä. Vaikka toimisit yksin, niin tarvitset silti pienen tiimin ympärillesi. Yrittäjän kannattaa panostaa verkostoitumiseen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Liiketoimintasuunnitelma
Pohtiessasi yrityksen perustamista tai viimeistään rahoitusta hakiessasi yritykseltä kysytään liiketoimintasuunnitelmaa. Suunnitelmaa tehdessä pääset tärkeimpien toimintaasi liittyvien asioiden äärelle

Tuotteistaminen
Tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, miten yrittäjä paketoi myytävät tuotteet tai palvelut mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi.

 

Hinnoittelu ja kustannukset
Alkutaipaleella yrittäjillä on usein haasteena hinnoittelu. Monesti nuori yrittäjä hinnoittelee palvelunsa tai tuotteensa edulliseksi ja hakee kilpailukykyä muiden toimijoiden parista edullisella hinnalla.

Rahoitus
Liiketoiminnan aloittamiseen tai sen kasvattamiseen kuulu aina kysymys sen rahoittamisesta. Kannattamatonta liiketoimintaa ei kannata rahoittaa, mutta joskus liiketoiminta muodostuu niin, että se tarvitsee alkuun investointeja.

Riskit ja kokeileminen
Yrittäjänä täytyy ottaa riskejä. Ensimmäinen ja usein hyvin suurelta tuntuva riski on yrityksen ”virallistaminen”. Meistä suomalaisista on sanottu meidän olevan kehittäjiä, jotka eivät tuo ideoitaan esille. Tuotteen on oltava viimeisen päälle ennen kuin siitä hiiskutaan pihaustakaan.

Mittarit ja mittaaminen
Yritystä ei voi johtaa kasvattaa silmät sidottuina. Yrittäjän pitää osata arvioida liiketoiminnan kehitystä myös lukujen pohjalta. Päivittämsien tekemisen tueksi on hyvä tehdä erilaisia mittareita, jotka kertovat yrittäjälle tarkasti sen, mihin suuntaan yritys on menossa.

 

Asiakaspalvelu ja palautteet
Yrittäjänä sinulla on asiakkaita ja olet jatkuvasti yrityksen kasvoina – eli asiakaspalvelijana. Pikkuhiljaa sinut aletaan mahdollisesti tunnistaa myös työn ulkopuolella, kaupassa, koulussa ja kadulla. On hyvä muistaa, että asiakkaiden näkökulmasta olet yrittäjä myös vapaalla ollessasi ja huono käytös voi koitua kohtaloksi.

Kysynnän ja tarjonnan laki
Liiketoimintaa kasvattaessa on tärkeä tiedostaa ja tunnistaa markkinoiden muutoksia. Onko asiakkaat valmiita maksamaan tuotteistasi tai löytyykö samalta markkinalta mahdollisesti kilpailijoita joiden toiminta on liian samanlaista sinun yrityksesi kanssa?